torsdag 14. januar 2010

urter

Jeg innrømmer det glatt . I min hage vokser det litt forskjellig , til diverse formål ,måtte være seg å få viljen sin , påvirke verdenssituasjonen , nytte ,hygge og litt slikt en ikke snakker for mye om .

Hjemme hos meg , sier ingen neitakk til kveldsteen sin når jeg byr , for de som drikker min te? De vet jeg blir snillest om de drikker opp alt , samt rører litt rundt til slutt og får med seg siste resten av litt underlig utseende bladverk , krattskog og det som ellers måtte bli liggende igjen oppi koppen .

Jeg har hatt ett enkelt uhell , en gang ..men det er mange år siden .Og det lot seg ordne greit oppe på akuttmottaket ved hjelp av litt pumping og ett lite klyster .
Ingen døde !

Ute i hagen sånn vinterstid stikk det tuster opp, litt frosne , gjennom snøen .Og jeg holder nitidig øye med dem for å etterse at ingen forsyner seg og om noen forsyner seg er det en fordel å vite av hva , sånn i alle tilfellers skyld .
Alle treng litt oppmerksomhet imellom , og det er ingen sted på jord hvor de viser deg mer oppmerksomhet enn på akutten når du tar deg til magen og har feberrier og smerte.

Både de og sønn i huset tror det er blindtarmen hver gang !

Husets sønn har de senere årene hatt en tendens til å gå for litt mer kjøpt lek,bl annet på flaske ,men har til sist sett lyset og kommet tilbake til mors kjøkkenhage og moroa som egentlig finnes der.
Han har Googlet det meste av det som spirer og gror i kjøkkenhagen og testet det ut .

Litt for seg selv , i en egen avdeling finner man ting som helst brukes på dyr. Det er ikke farlig for mennesker ,men det kan ha en annen virkning ?
Sønn har gått litt i ring rundt akkurat den avdelingen .;ye sikkert fordi han har hatt litt skrekken for hvordan katter egentlig blir behandlet i dette huset.
Straks de runder barndommen og er rundt slutten på tenårene ender de på benken hos dyrlegen hvorpå bjellene forsvinner .

Det er ikke så meget for å ta manndommen fra dem .Det er mest for å gjøre dem husvarme ,enkle å håndtere og unngå at de markerer seg for sterkt i yttergangen . Men det er nå engang slik , at sønn i huset er følsom når det kommer til bjeller og kan hende i ung alder har hatt ett par uheldige opplevelser etter et par sykkelvelt og en uheldig pasning i fotball med mamma.

Nuh.
Borte i den lille avdelingen står det ei kattmynte å vifter med noen tørre blader over kanten med snø.
Og i dag var de borte.

Jeg ante det var noe , for det har vært svært så stille nede på sønns rom i ettermiddag .
Og da jeg var nedom for å se om han levde og slikt , klødde han svært bak øret.

Da jeg gikk passe på alt jeg har runden så jeg det med en gang . kattmynta var borte.
Og rett nok .Sønn hadde vært på Google og lest seg til at katter får det veldig godt med seg selv når de tygger kattmynte .
han smilte , sønn , tappert .men ble avslørt av ett blad som hadde kilt seg fast mellom fortenna hans .

Og han har lært ei lekse , før han sovna .
For nå sover sønn så inderlig , krølla sammen som en pus skal ,oppå pleddet på sofaen i lyset fra peisilden mens han maler fornøyd .

Man skal Google godt å lese alt , er moralen .
For mulig kattmynte er LsD for katta ?

Men det er meget beroligende og søvndyssende for mennesker og sønner !

"Klør sønn bak øret "

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar